ČBK nařídila obřady rozvedených a poslední mše suspendovaných kněží. S obřady budou spojeny povinné hostiny.
Česká biskupská konference na svém posledním zasedání vydala nové nařízení. Od 1. září roku 2019 zpětně všichni suspendovaní kněží, kteří usilují o laicizaci, odslouží tzv. „finici“. Poslední mši (z lat. finis = konec). Dále pak rozvedení a žádající o zneplatnění manželství podstoupí v kostele obřad rozloučení. Teprve po těchto obřadech bude dokončena u kněží laicizace a manželství budou dekonvalidována v kořeni. Jejich společně děti poté kněz prohlásí za nemanželské.
Rozvodové obřady, rozvodové hostiny
To, o co jde církvi především je, aby nově zavedená nařízení byla „planae flexae“, tedy plnohodnotná. Proto na žadatelích o zneplatnění bude, aby pozvali na obřad všechny, kteří byli v minulosti přítomni na jejich svatbě. Pokud některým svatebčanům bude bránit v účasti smrt nebo nemoc, nahradí je na obřadu jejich příbuzní. Po obřadu následuje hostina ve stejné (nebo alespoň podobné – v případě krachu původní) restauraci jako byla svatba, se všemi jídelními chody. Liší se jen tím, že si původní ženich a nevěsta sní každý svou polévku (a co si nadrobil) sám. Případně unesenou bývalou manželku už bývalý manžel nebude muset hledat. Pokud byl při svatební veselce použit chomout, koule na nohu nebo další atributy znázorňující manželské pouto, budou tyto rozlámáním, zpřetrháním nebo rozřezáním zničeny. Na svatbě rozbitý talíř, znázorňující svými střepy štěstí, na rozvodové hostině bývalí manželé slepí.
Pokud měli rozvedení manželé před svatbou rozlučku se svobodou (na Slovácku tzv. „Svícu“), nyní den před obřadem rozloučení uspořádají povinně pro přátele rozlučku s nesvobodou, která nese pro celou ČR název „Zhaslý kahan“.
Finice jako primice
Pro finice platí o obřadech a hostinách samozřejmě to stejné, co u svateb a rozluček. Včetně všech koncelebrantů nebo jejich nástupců na farářských nebo kaplanských místech. Včetně pohoštění místních farníků či jejich příbuzných, opět 1:1. Na finici se dostaví stejný počet krojovaných hostů a družiček jako měl laicizovaný kněz při primici.
„Já jsem se s pořádáním finice pořádně vydal z peněz“, říká bývalý kněz Pavel H. (pozn.red.: redakce Hořiž plné jméno i adresu bývalého kněze dobře zná) „Na primici jsem měl 72 koncelebrantů a slavila se pro množství hostů na fotbalovém hřišti v Mutěnicích u Hodonína. Hospodyňky zabily a připravily stejný počet vepřů a drůbeže jako tehdy. Jenže to nestačilo“, dodává, stále ještě naštvaně, bývalý páter Pavel. „Na primici bylo tehdy mnoho starých lidí, kteří jedli míň. Ti jsou už mrtví a mladí, které na jejich místo recipročně poslali, byli inší žrúti,“ konstatuje.
„O to skromnější jsme si s manželkou předloni vystrojili svatbu. Mám skvělou ženu a máme se moc rádi“, už s úsměvem a zářící dodává pan H. Ale jeden nikdy neví. „Co když mé manželství dopadne jako mé kněžství? Nerad bych se dožil rozvodového obřadu.“
Očekávané výsledky
ČBK si od tohoto svého nařízení slibuje mnohem menší počet končících kněží a zneplatněných manželství. Na druhou stranu bývalí manželé a kněží mohou na finičních a rozvodových hostinách konečně potkat toho pravého/tu pravou pro život. Nebo taky ne.
Zpracoval -jf-.